Långfredag


Hej!

Hoppas ni har fått en skön start på påskhelgen. 

Vår skärtorsdag blev så fin. 
Vi var hembjudna till Elin med familj som bor några hus bort. 
Vi skulle ses redan vid lunch så att vi skulle kunna ses ute vilket känns klokast och hoppades på att solens strålar då skulle värma. 
Jag gick iklädd dunjacka och mössa men deras altan ligger verkligen i lä så det fungerade att sitta ute utan massa vinterkläder. 
Ljuvligt. 
Vi hade ju sedan lång tid bestämt oss för att fira påsk tillsammans då de nu skulle vara i Thailand för att hälsa på oss och hade hyrt ett hus bara några hus bort på TDV3.
Det kändes extra fint att ändå kunna ses så här och så skönt med att vara ute och umgås i timmar. 
Barnen letade ägg som Elin och Niklas ordnat och storkillarna var ute och lekte i timmar tillsammans. 
Det blir ju extra skönt att umgås med andra som varit i Ban Phe och de hälsade ju på oss även förra året. Lättare att förklara saker då när de vet vilka många är och även varit på de platser vi pratar om. 

Vi blev bjudna på en fantastisk lunch. 
Allt var så fint så att jag på riktigt fick tårar i ögonen. Bara detta med dukningen, så fin duk och tygservetter och blommor och så fint porslin. 
Haha var inte van vid det, jag hoppas verkligen att jag kommer fortsätta se dessa detaljer och vara tacksam över "det lilla". 
Även Johan kunde inte sluta säga hur fint allt var. 
Har tyvärr inga bilder från detta som golvade oss så ☺️
Vi bjöds på vad jag tycker är en sådan typisk svensk sommarmat. 
Potatis, en ljuvligt grillad lax till, sparris, sallad och goda såser. 
Jag åt tre tallrikar!
Det var SÅ GOTT. 
Just sallad är något som jag verkligen saknade i Thailand, det är så gott och fräscht. 

Vårt bästa köp i Thailand blev ju våra mickar och dessa var givetvis med. 
Jag tror att halva området hörde vår sång och dans, jag hoppas alla tyckte det var ett friskt inslag hihi. 

(null)

(null)

Något som verkligen värmde lite extra igår var förutom alla skratt och energi att höra Noah berätta under middagen om sina upplevelser av våra månader. 
Han berättade utförligt om vår jullovsresa till Kambodja och även det vi upplevde i Vietnam i mars. 
Det var väldigt intressant att höra hur besöket på Killing field påverkade Noah och vad mycket han minns och framförallt vad mycket han kan om denna mörka historia och även om Vietnamkriget. 
Det blev så tydligt vad mycket man lär sig genom att resa och hur viktigt det är med levande historieundervisning. 
Som förälder blir det även ett sådant kvitto på hur positivt Noahs liv påverkats av att vi levt så här, allt från skolgång till att även hans livsperspektiv ändrats till det positiva. 

Somnade tacksam och vaknade redan i ottan av något som gjorde mig glad i själen. 
Jag sov med öppet fönster och vaknade av fågelkvitter. 
Detta gjorde att jag precis som i Thailand tassade (okej klampade) upp och gjorde mig en kopp kaffe, avnjöt den dock inomhus men såg ljuset genom fönstret. 
Små ting kanske men stort för mig. 

Har tagit min vanliga promenad i skogen och nu tar jag det bara lite lugnt. 
Har förresten fått ett påskägg av min vän Linda. 
Ett ägg som gjorde mig extra glad, detta blir perfekt till våren. 

(null)

Nu önskar jag er en fin dag, här ska vi bara vara hemma men då solen skiner ser jag fram emot att kunna vara ute i trädgården. 
Till top