Första advent i Bangkok

Hej!

Nu ska ni få höra- vi har spenderat helgen i Bangkok.

I fredags så styrde vi kosan mot denna storstad, cirka 2.45 timmes taxifärd från Ban Phe där vi bor.
Vi åkte tillsammans med vår goda vän Therese och numera även vår thaifamiljemedlem och vi var alla så taggade för en "semester från semestern".
Taxifärden till Bangkok tog många timmar på grund av en hiskelig trafik men fram kom vi och det blev direkt en tur till närmaste hak för mat och dryck 😉

Vi hade bokat ett hotell nära Khaosan Road och vi vaknade upp till vääärsta lyxen.
Kolla utsikten från vårt rum.

Nä men vi konstaterade snabbt att detta inte är ett högklasshotell men prislappen var god och det betyder att vi kan unna oss desto mer i Bangkok 😉

På Noahs önskelista så stod det som alla andra år att åka Tuk Tuk så det fick bli en tur till MBK.

Vi bor ju i Ban Phe som verkligen är en liten ort och "landet", så vi blev verkligen på besök i storstan. Dvs skrek högt av glädje av all julbelysning och ville unna oss allt.
Shoppingen på MBK föll inte oss tjejer  samt Noah i smaken (sååå dyrt numera!) men vi njöt av kaffe och fika medans vi vilade benen.

Då Noah även ville besöka Toys r Us så åkte vi vidare mot Central World som är ett gigantiskt shoppingcenter.
Jag och Therese var kloka nog att prioritera en Heineken och egentid medans grabbarna shoppade och kom tillbaka med lite Noahlycka.

Överallt var det julpynt och julmusik så julkänslan var på topp!

Kvällen spenderades sedan på Khao San Road och jag och Therese shoppade och så njöt vi alla av stämningen, Chang i mängder och skratt. En toppenkväll!

Här finns det allt möjligt att äta, vad föredrar du, krokodil eller nutellapannkaka?

Idag så var den stora dagen och egentligen huvudanledningen till vår weekend i Bangkok.
Första advent och liksom förra året så firade vi den med Svenska ambassaden och Svenska kyrkan i Bangkok.
Så fint och mäktigt och ja det kom en tår under gudstjänsten.
Vi var i ambassadörens residence och det är så vackert med alla fina möbler och det står Sverige på allt.
För oss som är så långt hemifrån och från nära och kära så känns det i hjärtat.
Och fikat var magiskt!!
Vi alla satt helt stumma av allt det goda.

Vi tog om fika flera gånger och allt socker är inte våra kroppar vana vid och den här bilden symboliserar rätt bra hur man kan må efter en massa fika 😉

När vi tackade för oss och och satte oss i taxin så somnade vi allihopa.
Vår helg har verkligen varit fylld av för lite sömn, skratt så vi viker oss, kärlek, gemenskap och roliga kommentarer.
En bättre första advent är det svårt att få!

Och oj så skönt att vara tillbaka i lugnet. I lugnet där man hör geckos sjunga och fåglar kvittra och allt går lite långsammare.
Vi åt middag här på vår restaurang och våra thaivänner var så glada över att vi är tillbaka.
Vi har bara varit borta två dagar men det känns som två veckor.
Alla kontraster gör att tidsperspektivet blir så annorlunda.

Ikväll somnar jag med ännu fler minnen bevarade på minnesbanken och med en harmoni i själen.

Hoppar ni alla har en fin första advent!

#1 - - Anna Z:

Jag hoppar gärna både krokodil och nutellepannkaka 😬 Mitt adventsfika blev en slät kopp kaffe 😅 Hade ett wienerbröd också men var inte det minsta sötsugen. Skulle dock kunna festa till det med en morot eller en apelsin 😂

Härligt att ni haft en bra helg! Alltid lika kul att läsa om era äventyr! 😘

#2 - - Anonym:

Tack för en fantastisk helg!! Vad gör det att man bor lite sämre när man får umgås med vänner ❤️ O vi sov bara där!🤣 kramis

Svar: Ja du hade ju en Sareng o sova med 😂😂❤️❤️

#3 - - Carina:

Härliga bilder! Förstår att ni haft en alldeles underbar helg i Bangkok. Adventsfirandet är jag lite avis på 😉🌟😘

Svar: Du får ju snaska snart i Sverige 😅❤️

#4 - - Carina:

Jag tänkte inte på godsakerna utan myset med lucia och all den fina musiken 🌟❤️

Svar: Ja det var sååå mysigt ❤️

#5 - - Linda:

Vilket härligt äventyr!!
Genom bilderna kan man nästan känna och uppleva hettan, pulsen och myllret. (och avgaserna, haha)

Kul att ni hade kul, men det måste ha varit så skönt att komma hem till lugnet i/runt omkring TDV-området igen sen.

Nu klarar ni er utan socker ett tag framöver också ;-)

Svar: Haha ja avgaserna kommer jag inte sakna 😂 ja idag är jag noll sugen på socker 😂😂❤️❤️