Min longstaypackning

Hur packar man när man ska vara iväg på resande fot i flera månader? 

Vår tredje longstay och vi hade som alltid med oss alldeles för mycket grejer. 
Varje gång så tänker vi att vi ska ha med oss minimalt med grejer och ändå så står vi där med alldeles för många väskor. 
Där hälften är väldigt onödiga saker men som vi trodde vi behövde 😆
Vår andra longstay slog dock rekord i den mängd som vi tog med oss från Sverige. 
Men känner vi är ursäktade, vi skulle inreda vårt hus och hade bland annat med oss en stringhylla, min Moccamaster, en väska full av kaffe samt 20 liter havredryck. 
Ja ni läste rätt! 
Denna gång blev det annorlunda, någonstans var vi så galet tacksamma över att äntligen få komma iväg så tog varken med oss dryck eller överdrivet med ätbara saker från Sverige. 
Lazada hade även börjat sälja havredryck vilket var ett stort plus. 
Ja jag vet det är min stora last i livet. 

Men lite onödiga saker slank det ändå ner men även saker vi verkligen är glada över att vi tog med. 

Låt oss kika på min nödvändiga och icke nödvändiga lista:

Kläder

Här gör jag alltid en stor miss. 
Jag beställer alltid lite nya, fina kläder som jag tänker att jag ska ha i Thailand. 
"Jag blir säkert bjuden på någon rolig fest" och ja det har jag blivit men inte har jag velat ha dessa tjusiga klänningar eller en tight jumpsuit på mig. 
Nej jag vill ha fladder och svalkande kläder! Samt att klädstilen ändras och plötsligt så tycker man att batik är riktigt trendigt haha. 
Där hänger den, helt nyköpt inför resan och helt oanvänd. 

(null)

Parfym

Klart så vill man lukta gott! 
Att ha en parfym känns självklart men inte en endaste gång har jag använt parfym. 

(null)

(null)


Myggmedel

Här har vi nämligen en helt annan typ av parfym. 
Myggmedel! 
Totalt onödigt att först spruta vanlig parfym för att sedan dränka sig i myggmedel. 
Och apropå myggmedel. 
Vi köper alltid med oss mygga från Sverige. 
Tycker helt klart det är den som funkar bäst här. 

(null)
Produkter

Bra produkter är ett måste för mig och ett stort måste att ha med. 
Sol och bad sliter enormt på både hår och hy. 
Jag tycker att bra produkter är omöjligt att hitta här, mycket innehåller blekningsmedel vilket är ett big no no. 
Så jag tog med bra solkräm. 

(null)

Schampoo och balsam med kvalité. 

(null)

Vågar inte tänka på hur mitt hår hade sett ut annars. 
Bommade bra hårinpackning och det märks, håret är torrt och går av lätt nu men det hade nog varit värre om jag inte hade haft bra schampoo och balsam. 
Samt att det numera är i flera olika färgnyanser. 
Jag och den gamla hunden typ matchar! 

(null)

Även denna har varit guld värd. 
Gör underverk för mitt ansikte. 
Använder den OFTA och den är så dryg så den har räckt hela vistelsen. 

(null)

Resorb

Ja detta är även nästan av ett måste för mig. 
Det finns ju vätskeersättning här men jag tycker inte alls om det. 
Jag gillar att ta en resorb vid träning och när jag går och lägger mig. 
Väl värt att ta med flera paket. 

(null)

Hur tänkte vi här?

I Sverige så hade vi en bild av hur vi skulle laga mat hemma och kanske t.o.m. göra en tachopaj. Inte för att vi har en ugn men tänkte vi hittar nog det hos någon. 
En gång har vi ätit tachos vilket var innan jul. 
Det blir dyrare att äta hemma, framförallt västerländska rätter och suget finns inte här. 
Så nästa gång, gör om gör rätt. 
Nu ligger detta pulver helt oöppnad i skafferiet 🙃

(null)

Vi fortsätter hur tänkte vi här?

Jag älskar chips och dipp. Men då ska det vara en viss sort chips och här är det även omöjligt att hitta den typ av gräddfil som vi har hemma. 
Det blir mest tapetklisterkänsla de gånger som vi har gjort dipp här. 
Så även dessa är undangömda i skafferiet 🙃

(null)

Apropå mat

Även här märker jag hur suget har ändrats med tidens gång. 
Just kring jul så skrek kroppen efter sådant som andas Sverige. Knäckebröd, en bra ost, dillchips, ostbågar, karamellkungen (som jag ändå knappt äter i vanliga fall) osv osv. 
Nu har det faktiskt blivit lite tvärtom. 
Vi fick chips och ostbågar typ i mars och första tuggan smakade bra och sedan kände vi lite "usch". 
Det är som kroppen verkligen reagerar på dessa smaker negativt och vi åt ens inte upp allt. 
Nu är vi båda inne i thaimaten och det som vi gillar bäst ändå. 
När jag tänker på vad det första blir som jag äter i Sverige så står det helt still. 
Möjligtvis riktigt mörkt bröd med Bregott havssalt och hushållsost. 
Det blir det nog. 
Sedan vet jag att vi av erfarenhet går bananas i affären och köper det vi tror att vi har saknat och gråter sedan av hålet i plånboken och uppsvällda magar 😂

Något som jag även har tänkt på är att det finns en charm i att inte ha all mat och dryck tillgängligt. 
Jag sa faktiskt nej till att få godis nerskickat till påsken. 
Någonstans blir det ändå nyttigt att inte ha allt som finns i Sverige och då känna en större tacksamhet över det som finns när vi väl är hemma. 
Det tror jag är nyttigt, speciellt för barnen när vi lever i en värld med överflöd. 
Lite som hur onödigt det är med stora berg av paket på julen. 
Haha bra koppling. 
Men lite måsten har jag ju allt vilket denna lista är ett bevis på 😁

Nu ska jag, Johan och min svettmusche ta itu med denna dag och idag så blir det en utflyktsmåndag. 
Mer om det sen! 

(null)




Till top