Fredag i Ban Phe

Hallå hallå

Vi fortsätter mysa på här i Ban Phe. 
Låt oss kika på hur fredagen såg ut. 
Eftersom någon i familjen men inga namn nämnda glömde hämta ut tvätten innan vi åkte upp hit så hade jag knappt några kläder att använda. 
Visar ändå hur pass liten garderob som jag har här i Thailand så det fick bli en tur in till Ban Phe för att hitta någon thaiklänning. 
Full commerce inne i Ban Phe eftersom det är långhelg. 
Stora bussar fyllda med thailändska turister kom en efter en. 

(null)

(null)

Hittade en thaiklänning så alltid nåt! 

(null)

Fick bli lunch på *trumvirvel* Bee Happy!
Behöver ens inte beställa här, direkt så kommer det ut min paradrätt och en iskall Leo. 
Vill ni testa denna rätt så är det bara att säga att ni vill äta "Stinas rätt". 

(null)

(null)

Efter det raka vägen till Bua spa. 
Bästa, bästa stället! 
Det fick bli en ansiktsbehandling. 
Ljuvligt och så bra- massagen som ingår är topp tio. 

(null)

(null)

Så bra att jag faktiskt ska dit igen nu under förmiddagen för en massage. 
Jag har inte vågat ta massage sedan vi kom till Thailand då jag är rädd att bli skadad efter operationen. 
Men efter att noggrant gått igenom allt så sa ägarinnan att hon kan massera mig idag. 
Känns väldigt tryggt. 
Och som jag längtar!
Ska bara skriva klart här och sedan åka raka vägen dit. 

I alla fall, vi fortsätter med fredagen. 
Förra året under covid så var ju Friendly stängt då de var iväg och jobbade med annat som försörjning. 
Nu har de öppnat igen!
Det blev ett sådant kärt återseende.
Så fort vi kom dit så satte de på Wip wup som mina syskonbarn alltid önskade när de var här 2020. 
Blev helt rörd!

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Johan och Noah passade sedan på att gymma en timme och jag hade egentid på altanen. 
Njöt av att se skymningen, min absoluta favoritstund. 

(null)

Det går snabbt- plötsligt är det kolmörkt ute. 
Men det är inget jobbigt mörker som det är hemma i Sverige. 

(null)

(null)

Vi hämtade sedan hem mat från Wangborn som vi åt här hemma på altanen. 
Pratade länge med ägarna, deras restaurang spolades ju bort under översvämningarna. 
Helt otroligt att de lyckats bygga upp allt igen. 
Så nu behövs all stöttning här så åk dit och ät och drick något gott. 

(null)

Nu lördag och jag vaknade först och tassade ut med mitt kaffe. 
Haha det blev en kortvarig lugn stund, efter 10 min kom de för att klippa gräset. 

(null)

(null)

De frågade faktiskt om det var ok då Noah sover och självklart sa jag ja. 😁

Nu dricks kaffet härinne istället, hade glömt vilken otroligt skön soffa vi har eftersom vi alltid är utomhus. 
Så går ingen nöd på oss!

(null)

Nu dags att göra LÖRDAAAG!
#1 - - Pia :

Ser ut att ha haft en fin fredag..bilder är som vanligt härliga, bilden på skymningen med den oranga himlen är ju så vacker att det nästan gör ont tänk den som en lite större tavla, magiskt

#2 - - Johanna :

Vi reser till Ban Phe på en longstay nästa år 23/24 i 3 månader ungefär. Vi velade mellan lanta och Ban Phe då vi har två äldre barn som kommer behöva gå i skolan dessa månader. Men till slut bestämde vi oss för Ban Phe då det delvis är en helt annan prisklass än Lanta och känns mer genuint thai. Dessutom älskar vi Bangkok där vi kommer tillbringa lite tid. Vi kommer hyra ett hus av en svensk familj i området Pinerypark. Gillar verkligen att läsa din blogg och följa dig på i stan, speciellt när det gäller era vistelser i Ban Phe så man får lite tips på restauranger osv . Är Ban Phe lika genuint thai som det verkar eller är det mycket västerländskt ?

#3 - - johan:

Hej Johanna!
Kul att ni bestämt er för att göra en longstay i Thailand och framförallt i Ban Phe, vår lilla pärla.
Mycket av Ban Phe är absolut genuint thailändskt, men då gäller det att fråga sig fram och vidga sina vyer. Många av de ställen som du kommer att rekommenderas besöks enbart av 99% västerlänningar........Precis som på Lanta måste man åka runt och gå in på de ställen där det enbart sitter Thai och där det knappt finns en meny på engelska, då får du det genuine : )

När det gäller Pinery Park så måste du göra din hemläxa, personligen skulle jag aldrig sätta min fot där, än mindre bo där, det var risigt redan för några år sedan och nu ännu värre. Men till 23/24 kan det ju förstås ha repat sig, ha en konstant kontakt med din uthyrare är min rekommendation. Jag blev erbjuden mycket bra hyrespriser redan då men valde att tacka nej vilket jag är enormt tacksam för idag, men samtidigt har jag vänner som bott där för några år sedan och trivdes - smaken är som baken ;)

Vilken ålder är det på dina barn? När det gäller skolan så bör du också ha koll, har du otur och de är lite äldre riskerar de att inte ha några kompisar i samma ålder och tidigare erbjöd de inte undervisning i alla ämnen, vet dock inte hur det är idag.

Men kör på om du har några frågor, svarar gärna så gott jag kan. med vänlig hälsning, Johan

#4 - - Johanna :

Tack för svaret Johan ! Vi är medvetna om att standardeb på Pinery Park är mer thaistyle och vi åker inte heller till Thailand för lyx och flärd men samtidigt vill vi såklart ha en skaplig standard . De huset vi ska hyra är ägt av en svensk familj och vad bilderna visar ser det ut att vara skaplig västerländsk standard . Men inget är gjutet i sten , kanske du har något tips på boende i Ban Phe eller Lanta också för den delen ? Vi har kollat TDV men det vi sett tycker vi är alldeles för dyrt.
Barnen kommer gå i åk 3 och 5 när vi åker så de är ganska unga och har om inte annatvarandra .

#5 - - Johanna :

Tack för svaret Johan ! Vi är medvetna om att standardeb på Pinery Park är mer thaistyle och vi åker inte heller till Thailand för lyx och flärd men samtidigt vill vi såklart ha en skaplig standard . De huset vi ska hyra är ägt av en svensk familj och vad bilderna visar ser det ut att vara skaplig västerländsk standard . Men inget är gjutet i sten , kanske du har något tips på boende i Ban Phe eller Lanta också för den delen ? Vi har kollat TDV men det vi sett tycker vi är alldeles för dyrt.
Barnen kommer gå i åk 3 och 5 när vi åker så de är ganska unga och har om inte annatvarandra .

Svar: Hej igen. Jag förstår, då har ni koll på det. Vilka månader tänker ni åka? Prisbilden är ju mkt beroende på högsäsong osv. Jag själv tycker det är en självklarhet att man som långvarande ska få bra rabatt på det ni hyr. TDV har ju fyra byar (vi har hus på TDV 3) sedan finns ju Safir och Pearl villa. Green Abel har vi vänner som brukar bo på. Vet jag er maxbudget kan jag kolla runt bland husägarvänner och höra mig för om ni tänker er ngt annat.
Samma på Lanta, vi hyr ju av thai och då blev prisbilden ngt helt annat. Ett tips är att skriva i lokala fbgrupper på engelska för att få kontakt med thailändska uthyrare och undvika svenskställena helt och hållet ☺️
Håller själv på och rekar kring boenden så kan göra en lista framöver med lite tips.
Med vänlig hälsning, Johan
allenheim.blogg.se

#6 - - Johanna :

Vi har en maxbudget på boende på 10 000 sek/ månaden . Men då ska det vara hög standard, 2 sovrum , tillgång till pool och ligga inom bea avstånd till hav, by och skola . Vi har fått ett pris på 30 000 på green abel men vi tycker att det kanske ligger lite avsides . Vi åker dec-feb så de dyraste månaderna men det är för att vi ska kunna ha lite semester tillsammans iom lov .

#7 - - Johanna :

Vi har en maxbudget på boende på 10 000 sek/ månaden . Men då ska det vara hög standard, 2 sovrum , tillgång till pool och ligga inom bea avstånd till hav, by och skola . Vi har fått ett pris på 30 000 på green abel men vi tycker att det kanske ligger lite avsides . Vi åker dec-feb så de dyraste månaderna men det är för att vi ska kunna ha lite semester tillsammans iom lov .

Svar: Det måste jag säga var ett saftigt pris. Har ni ovanstående önskemål skulle jag säga Pinery går bort. Personligen tycker jag själva området är för ruffigt och vår son blev jagad av streetdogs där när han skulle hälsa på en kompis. Maila mig på [email protected] om ni är sugna på TDV och vårt hus så kan vi säkert komma överens om ngt
allenheim.blogg.se

Till top