Fåglar, ödlor och varaner

Snipp snapp slut så var helgen slut!

Inga bilder fångades denna helg mer än de bilder och filmer som jag skickade till Noahs lärare när han gjorde sin hemkunskapsuppgift. 
Uppgiften var att laga en korvgryta och det tar ju sin lilla tid här i vårt kök. 
Men jag tänker att det nog är nyttigt att lära sig med lite enklare mått, vi har i alla fall ett kök inomhus som är helt funktionsdugligt. 

(null)

Hand upp alla som köpt och lagat korv i Thailand och sedan upptäckt att det är plast på varje korv och upptäckt det först när plasten börjar smälta 🙋🏼‍♀️

(null)

Nu är det måndag och jag vaknade upp alldeles pirrig och taggad för denna vecka. Kanske inte en helt vanlig måndagskänsla men denna vecka händer det något riktigt dejligt- någon som kan gissa vad? ☺️

Drack mitt morgonkaffe till sällskap av alla ljud och även några djur. 
Den här fågeln kommer varje morgon. Sitter på taket och passar sedan på att nyttja poolen haha.  

(null)

Och denna lilla välmående ödla låg blickstilla säkert en kvart. Var massa myror runt om och de ligger numera i dennes mage, 

(null)

Så fort Noah blivit hämtad av skolbussen så begav jag mig ut för dagens runda. 
Blev en vilodag igår så jag var extra peppad. 
Hittade en ny runda i lördags som passar mig perfekt, varva strand med väg. 
Följ med på min morgonpromenad. 

(null)

(null)

Går genom denna resort för att ta mig ner på stranden. 

(null)

Det är så skönt nu när det inte är högvatten att kunna gå längs stranden. 
Många eremitkräftor ser jag så får kolla vart jag sätter mina steg. 

(null)

Helt ensam på stranden. 
Att gå längs havet gör något med mig, jag mår så himla bra av havsluften och se det stora havet och vågorna som kluckar, 
Balsam för själen. 

(null)

(null)

Får gå i vatten då och då men det är faktiskt svalkande och bara skönt. 

(null)

Viker upp här och när jag gick i lördags här så var det fullt ös. Här satt det massa thailändare och lyssnade på musik, festade, spelade fotboll, grillade och det luktade otroligt gott över hela området. 
Älskar sånt och är så Thailand för mig. 
Nu var det helt tomt förutom ett matstånd. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Här vid denna bro såg jag i lördags flera varaner. Hade inte med mobilen då och det är väl typiskt att man ser så mycket då. 
Stod länge och spanade nu men icke. 

(null)

(null)

(null)

(null)

Så kom jag upp på vägen som sakta men säkert leder hem till oss. 

(null)

Och det första jag får se är en…. VARAN! 

(null)

På väg med vaggande steg in till en butik. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Träffade även min hundvän från förra året som var ute och tog sin en promenad <3

(null)

Och väl hemma så låg huskatten på exakt samma plats som varje morgon, i trappan på väg till vår lägenhet. 

(null)

Hämtade även ut tvätten på vägen hem. 
Trettio svenska betalade jag för två kassar. 
Detta är verkligen så värt det och något som vi verkligen uppskattar att kunna göra här, leja bort vardagssysslor som tar tid och framförallt energi. 
EN GÅNG har det blivit fel med tvätten och då lämnar vi in minst varje vecka. 
Det var förra året när hon som tvättar blev sjuk och hamnade på sjukhus. Då skulle hennes son tvätta och la in all tvätt i samma maskin så alla våra kläder var plötsligt batikfärgade. 
Passar i och för sig thaimodet. 
Det är enda gången. 
Nä uppskattar detta så mycket, allt är också välstruket och t.o.m. underkläderna stryks.

(null)



(null)

Nu ska jag sätta mig på balkongen och äta frukost. 
Dagarna går verkligen fort när Noah är i skolan då han slutar redan 14:10. 
28 grader 19 september tackar jag inte nej till. 

(null)

(null)

Sedan ska jag verkligen fånga min energi som jag har idag, sån härlig känsla, hade glömt hur det känns. 

Hoppas ni får en härlig start på veckan! 
#1 - - Anonym:

Vilken underbar morgon, hav/sol/stram och en varan!! Oj vad jag skrattade åt korvarna!!! Jodå vi har oxå gjort den missen🙈🙈.
Kommer din vän och tränare ner denna vecka?? Amelia? Det är min gissning❤️ Nu ska jag bada morgonbad med Falke. Ha en fin måndag. Puss o kram

#2 - - Anonym:

Vilken underbar morgon, hav/sol/stram och en varan!! Oj vad jag skrattade åt korvarna!!! Jodå vi har oxå gjort den missen🙈🙈.
Kommer din vän och tränare ner denna vecka?? Amelia? Det är min gissning❤️ Nu ska jag bada morgonbad med Falke. Ha en fin måndag. Puss o kram

Svar: Varanen var till dig. Jag stod länge vid floden för att filma till dig och den kom det en!
Bra gissning ☺️❤️
allenheim.blogg.se

#3 - - Pia:

Som alltid är det ett nöje att läsa din blogg, man får sig emellanåt ett gott skratt , plast på korven 😂 hoppas det blev några ätbara.

#4 - - Thessresaa :

Tack för varanen!!! Som du vet har jag spanat efter dessa i två säsonger!! 🙈💩

Till top