Tiger cave temple

Heeej

Här startade måndagen TIDIGT. 
Redan vid 06 satt vi i bilen jag och Johan mot Krabi. 
Då var vi jättetrötta men mäktigt att se solen gå upp längs vägen!

(null)

(null)

Så fort vi kommit över med bilbåten som tar oss från Lanta till fastlandet så stannade vi och köpte oss en varsin kaffe från 7/11.
Tänk vad denna kopp smakar ljuvligt!
Och från att ha suttit helt knäpptysta började vi plötsligt prata med varandra när koffeinet kickade in ☺️ 

(null)

(null)

Rätt härlig känsla att komma till fastlandet och civilisationen faktiskt. 

(null)

Anledningen till vårt besök i Krabi var för att Johan behövde åka till immigration. 
Han behövde en stämpel och ett RE-Entry då han lämnar Thailand på onsdag för jobb utomlands 😔
Det gick jättesmidigt på immigration och vi träffade dessutom vår granne så tiden gick ännu snabbare.

(null)

Nu hade vi plötsligt flera timmar till förfogande och jag har länge pratat om att åka till Tiger cave temple. 
Lite av en dröm som jag har haft. 
Detta är ett buddistiskt stort tempel som ligger vid ett stort berg. 
Vid foten av berget ligger själva templet som gett platsen dess namn, där det bland annat sägs finnas ett tassavtryck från en tiger på bergets vägg inne i templet. Namnet kommer också från berättelsen om en munk som satte sig för att meditera på platsen, och under sin meditation hörde tigrar ryta runt omkring sig.

Det finns alltså inga tigrar här! 
Mest känt är det för en stor buddhastaty som ligger på toppen på berget och hit kommer man endast genom att klättra 1272 stycken trappsteg. 
Det ska vara en helt makalös vandring upp hit och utsikten ska vara något helt enastående. 

(null)

Vi började gå uppför trappstegen. 

(null)

Tyvärr kände jag väldigt snabbt att detta inte kommer gå för mig. 
Trappstegen satt på ett sådant sätt att varje steg var som knivar i skelettet och foten vek sig onaturligt. 
Jag kände tårarna bränna men ville så gärna!
Till slut så fick jag stanna och ge upp och då kom tårarna på riktigt. 
Blev så ofantligt ledsen över denna begränsning. 
Ville så gärna…
Var som om all sorg kom över mig och ännu ett kvitto på sådant som är omöjligt men som jag så gärna vill uppleva. 
Johan stod länge och kramade mig och tyckte jag skulle vara stolt över att jag tog mig till denna vy. 

(null)

Hade jag kommit upp på toppen hade det sett ut så här. 

(null)

Kände mig ordentligt nere och låg men vi gick runt och kikade nere på tempelområdet. 
Det gav mig ändå ett behagligt lugn. 

(null)

(null)

(null)

För 20 baht kan du hyra en täckande sarong ifall du inte har med täckande kläder. 

(null)

Min klippa i ALLA lägen. 
Han är bäst på att VARA DÄR när det verkligen behövs. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Gick in i templet för en stunds andhämtning. 
Flera munkar som satt och bad. 
En fin stämning i tempel tycker jag. 
Det andliga känns. 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

När vi kände oss klara så åkte vi så en bit för lunch. 
Det fick bli thaimat och blev så full i skratt när min mat kom om vi jämför med Johans portion. 
Jag ser kanske ut att behöva så mycket mat? 😅
Går att tolkas på två sätt haha. 

(null)

Log när jag såg denna sötnos på vägen till bilen. 
Tempelhund ❤️

(null)

Ja- det var vår lilla tur denna måndag. 

Hoppas ni får en bra start på veckan! 
Till top